Vlaky medzi Bratislavou a Košicami znížili meškania. Cestujú nimi denne tisíce ľudí

Zahustenie premávky na hlavnej domácej železničnej trase po zrušení IC vlakov zvýšilo počet diaľkových vlakov zo západu na východ Slovenska cez Žilinu a opačne z 22 na 32 denne. Viac možností cestovania počas celého dňa v hodinových intervaloch od skorého rána do polnoci umožnilo lepšie rozloženie cestujúcich v týchto vlakoch. Denne ich využívajú desiatky tisíc ľudí.

Dva ranné a popoludňajšie páry urýchlených expresov Kriváň, ktoré čiastočne nahradili štyri páry „icečiek", podľa plánu zvládnu 443-kilometrovú cestu medzi Bratislavou a Košicami pod päť hodín. Je to porovnateľný čas s IC vlakmi, hoci majú viac zastávok - desať, vrátane východiskovej a cieľovej, keďže stoja aj v Trenčíne.

Dopĺňa ich štrnásť párov expresov Tatran, pričom ich počet sa zdvojnásobil. Trasu naprieč Slovenskom podľa cestovného poriadku prejdú takmer za päť a pol hodiny so 17 zastávkami. Výnimkou je prvý ranný spoj z Bratislavy s odchodom pred 3.30 h, tomu cesta do Košíc trvá bezmála šesť hodín.

Ilustračná snímka. Foto: zssk.sk

Do konca januára bez výrazných meškaní

„V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho grafikonu (od polovice decembra do konca januára) sa počet vlakov, ktoré meškali viac ako päť minút, znížil približne o štvrtinu," potvrdil pre Štandard o prevádzke diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Košicami hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický. To podľa neho potvrdzuje pozitívny vplyv nového grafikonu a ďalších prevádzkových opatrení na vyššiu dochvíľnosť spojov.

Expresné vlaky na trase Bratislava - Žilina - Košice a späť podľa národného osobného dopravcu jazdili do konca prvého mesiaca tohto roka stabilne a bez výrazných meškaní. „Zaznamenali sme len mierne zdržania spôsobené technickými faktormi, napríklad poruchu trakčného vedenia, nešťastie na trati, ktoré neovplyvnili celkový obeh vlakov," uviedol Drevický.

Väčšie oneskorenia vo februári

V priebehu februára prevádzku viacerých expresov poznačili väčšie meškania z rôznych dôvodov. Začiatkom predošlého mesiaca spôsobilo niekoľkohodinové oneskorenie prerušenie železničnej dopravy medzi Trenčianskou Teplou a Dubnicou nad Váhom po tom, čo popoludňajší expres z Bratislavy do Košíc zrazil človeka v koľajisku. Pre prerušenie dopravy, ale aj poruchu osobných vozňov železničiari vtedy oznámili takmer štvorhodinové meškanie tohto expresu zo Žiliny.

Večerný expres z Košíc do Bratislavy nabral z výhybne Ružín skoro dvojhodinové oneskorenie. Dôvodom mala byť porucha rušňa. Iný expres s odchodom večer opačne z hlavného mesta hlásil meškanie zhruba 40 minút, dôvodom bolo čakanie na prípoj. Večerný spoj z Košíc zas meškal z Trnavy skoro polhodinu.

Rušňovodič ZSSK. Foto: zssk.sk

Napríklad v polovici februára ranný expres z Bratislavy meškal z Liptovského Mikuláša trištvrte hodinu. Nasledujúci expres z hlavného mesta sa v Žiline oneskoril o hodinu a pol pre poruchu vozňov. Opačný ranný spoj z Košíc mal z Vrútok zdržanie polhodinu pre výlukové práce. Popoludňajší expres z Košíc sa pre nehodovú udalosť oneskoril z Trnavy skoro o hodinu a pol.

Väčšie meškania mali aj viaceré iné expresy medzi Bratislavou a Košicami. V utorok 18. februára mal popoludňajší expres z Košíc pre poruchu rušňa takmer hodinové meškanie z Východnej. V stredu 19. februára ranný expres z hlavného mesta tiež pre poruchu rušňa meškal zo Žiliny hodinu.

Národný dopravca reaguje: meškania klesli o tretinu

ZSSK na dodatočné otázky Štandardu odvetila, že expresné vlaky na trati Bratislava - Žilina - Košice jazdili v januári stabilne a vo februári sa ich dochvíľnosť ešte zlepšila. Pri podrobnom porovnaní období 15. decembra 2024 až 15. januára 2025 a 16. januára až 15. februára 2025 evidovala pokles meškaní nad päť minút o 32 percent a nad 30 minút o 38 percent.

Národný dopravca na trati Bratislava - Košice vypravil v januári 1 227 expresných vlakov, pričom nad päť minút meškalo 223 vlakov a nad 30 minút 46 vlakov. „Vo februári, pri takmer rovnakom počte vypravených vlakov sa počet expresov s meškaním nad päť minút znížil na 166 a počet expresov s meškaním nad 30 minút klesol na 26," priblížil Drevický.

Cestujúci pri kúpe lístkov na vlak. Foto: ZSSK/FB

Celkový počet minút meškania sa podľa neho tiež výrazne znížil. Meškania spôsobené technickými poruchami rušňov a vozňov klesli, čo je výsledkom intenzívnej údržby a preventívnych kontrol, ktoré ZSSK realizuje denne. „Poruchy hnacích vozidiel a vozňov predstavujú výnimočné prípady - v priemere sa vyskytujú len v jednotkách prípadov mesačne pri vyše 1 200 vypravených expresných vlakoch," ozrejmil hovorca.

V posledných týždňoch mierne narástli meškania súvisiace s výlukami, čo mohlo u cestujúcich vytvoriť dojem častejších meškaní. V skutočnosti sa však podľa dopravcu dochvíľnosť expresov na hlavnej trase zlepšuje. „Našou prioritou je spoľahlivá a bezpečná železničná doprava. Napriek mimoriadnym situáciám, ktoré môžu ovplyvniť jednotlivé spoje, celkový trend dochvíľnosti sa na tejto trase výrazne zlepšuje, a to vďaka systematickým opatreniam v oblasti údržby a riadenia prevádzky," vysvetlil Drevický.

Jeden milión cestujúcich mesačne

Pridanie expresov Tatran umožňuje celkovo prepraviť ročne o 2,5 milióna cestujúcich viac. Expresy podľa dopravcu prepravujú priemerne viac ako tisíc ľudí na spoj, čo je viac ako 33-tisíc cestujúcich denne pri 32 spojoch. Predstavuje to potenciál približne jedného milióna cestujúcich mesačne.

„Väčšina cestujúcich na severnej trase Bratislava - Žilina - Košice využívala expresy Tatran aj pred zavedením hodinového taktu," uviedol Drevický. Na zavedenie hodinového taktu podľa neho dostali minimum negatívnych pripomienok od cestujúcich. „Veríme, že ponuka bude vďaka flexibilite v cestovaní ešte obľúbenejšia," dodal.

Čo hovoria ľudia na využívanie expresov

Štandard sa zaujímal aj o osobné skúsenosti cestujúcich s využívaním expresov na trase medzi Bratislavou a Košicami. Viacerí sa podelili o svoje doterajšie poznatky z cestovania týmito vlakmi po zavedení hodinového intervalu od 15. decembra minulého roka, odkedy platí nový grafikon.

Ladislav z Liptova cestuje expresmi dvakrát týždenne večer, na trase medzi Bratislavou a Liptovským Mikulášom. Vlak z Bratislavy podľa neho zväčša odchádza načas, z Mikuláša občas mešká. „Niekedy naberie meškanie desať, dvadsať či tridsať minút. Dlho sa mi nestalo, že by sa vlak pokazil, alebo že by sme niekde zastali," povedal Ladislav.

Nepáčilo sa mu, že na stránke železničného dopravcu sa nedozvie, či vlak má reštauračný vozeň alebo minibar. Hovorí, že je to chyba, ako aj to, ak sa nedá pozrieť, že vo vlaku nebude radený reštauračný vozeň.

„Človek by sa vedel na to lepšie pripraviť. A ďalšia vec, že ani radenie vozňov tiež nie je dostupné, pritom vozne sú radené viac-menej stále rovnako, ale to si človek nevie pozrieť," pokračoval Ladislav. Ako dodal, stránka dopravcu mu nefunguje v počítači hocikde. Pri kúpe lístka sa mu zasekne, tak si ho musí kupovať cez mobil.

Vlakvedúce národného dopravcu. Foto: zssk.sk

Chýbajúci oddych na ležadlách cez deň

Kateryna je pôvodom z Kirovohradskej oblasti v strednej Ukrajine, vlakmi cestuje medzi Košicami a Bratislavou dvakrát mesačne. „Väčšinou je to v poriadku. Samozrejme, vlaky občas meškajú, ale ja som si na to už zvykla," priblížila s tým, že vlaky meškajú hlavne z východu do Bratislavy. Nedávno mala cestovať v tichom kupé, ale podľa nej nebolo ani tiché, ani kupé...

„Chýba mi, že sa nedá kúpiť lístok do ležadlového kupé cez deň alebo večer. Iba v noci sa dá. Ja by som si pokojne pospala aj cez deň. Som z Ukrajiny a tam to je už vo všetkých vlakoch," vyslovila želanie Kateryna. „Aj keď to je za vyššiu sumu, zaplatím si to, no nech mám možnosť," podotkla. Na Slovensku žije už osem rokov, vyštudovala slovenskú filológiu na Prešovskej univerzite a pracuje ako prevádzkarka tetovacích štúdií.

Pod Tatry za menej ako štyri hodiny

Marek využíva expres takmer denne medzi Bratislavou a Trnavou, kde prestupuje na osobný vlak do Zbehov pri Nitre a opačne. Cestovať v súčasnosti 90 kilometrov za hodinu a 40 minút jedným smerom považuje za neadekvátne. „Tieto expresy veľmi nemeškajú, s tým nie je problém. IC-ečka mi nechýbajú, podľa mňa neboli využité a boli predražené," povedal.

Výhrady má k tomu, že urýchlené expresy Kriváň sú povinne miestenkové. Marek by privítal častejšie intervaly vlakov po pracovnom čase pri prestupovaní v Trnave. Medzi 15. až 18. hodinou by podľa neho mohli jazdiť aspoň každú hodinu, nie každé dve hodiny.

Miroslav zvykne cestovať vlakom raz za mesiac na trase Bratislava - Poprad. Využíva prvú triedu s miestenkou v zrýchlenom exprese. Cenu považuje za prijateľnú, oceňuje čistotu a pohodlie vo vlaku. „V piatok prichádzam do Bratislavy, v nedeľu sa vraciam do Popradu. Hore rekonštruovali trať, aby vlaky išli rýchlejšie. Aj v Žiline ju prerábajú," povedal.

Pre obmedzenie v Štrbe, v čase, keď tam robili práce, bolo podľa neho cestovanie trochu nepríjemné. „Teraz je to plynulé, vlaky chodia načas, som spokojný. Mne vyhovuje tento rýchlik," dodal Miroslav. Cesta z hlavného mesta do Popradu zrýchleným expresom trvá necelé štyri hodiny.

Lôžkové a ležadlové vozne iba pre nočné vlaky

Národný dopravca zatiaľ neplánuje zaviesť ležadlové či lôžkové vozne do denných vlakov. „Nasadenie modernizovaných ležadlových vozňov plánujeme výlučne na zabezpečenie nočnej dopravy na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Ležadlové vozne budú prevádzkované na traťových úsekoch Bratislava - Košice - Humenné a potencionálne aj na trase Praha - Žilina - Košice - Humenné," vysvetlil Drevický.

ZSSK aktuálne obstaráva desať nových lôžkových vozňov pre nočnú dopravu s možnosťou nákupu ďalších štrnástich takýchto vozňov. Súčasťou investície s predpokladanými nákladmi vyše 90 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty bude kompletný desaťročný servis.

Spoločnosť plánuje aj modernizáciu dvadsiatich osobných vozňov na ležadlové vozne, vrátane opcie na desať vozňov. Tie majú byť rovnako určené pre nočné vlaky. Predpokladaná cena tejto zákazky je 36,5 milióna eur bez dane.

Oddelenie v ležadlovom vozni. Foto: zssk.sk

Železničiari chcú zároveň nakúpiť dve moderné elektrické jednotky a cez opciu ďalšie dve súpravy spolu za 102 miliónov eur bez dane. Jazdiť majú na trase medzi Bratislavou a Žilinou. Všetky tri investície na modernizáciu vozidlového parku chcú financovať najmä zo zdrojov Európskej únie.